Barnyoga - lek, glädje, rörelse och vila

Den där lådan till vänster på bilden åker jag omkring med i bilen. Det är den hemliga yogalådan. Den är till bredden full med spännande, magiska saker. En del saker låter, andra lyser. En del är mjuka, andra är hårda. Det finns djur från jordens alla hörn. 

Du hittar mig också på Family Yoga, en yogasajt för barnfamiljer. Där finns massor av roliga filmer för dig som vill yoga hemma. Häng med mig och Yogagrodan!

Att få göra yoga med barn är verkligen fantastiskt. Och skiljer sig på ytan väldigt mycket från det vi gör i vuxenklasserna. Men det är precis lika yogiskt.

På mini-yogan upptäcker vi hela yogans värld genom historier och lek. Vi testar olika yogaövningar, aktiverar alla sinnen och lär oss ömsom hur man samarbetar, ömsom hur man hittar lugnet själv på yogamattan. Vi rör oss livligt och vilar för att förstå skillnaden mellan aktivitet och passivitet. Det är mycket musik och rörelseglädje.

Vi pratar om hur man utifrån ett yogiskt perspektiv kan vara en bra kompis och vikten av att tänka på andra. Att inte skada någon eller något. Under yogan lämnar vi krav och prestation vid ytterdörren och tillåter oss att bara nyfiket få uppleva hur det är att andas medvetet och låta kroppen sträcka ut eller slappna av, samtidigt som det är en rolig stund. 

Ett pass kan se ut så här:

Vi värmer upp med yogakull. När man blir kullad förvandlas man till ett yogaträd eller en yogahund. För att bli fri måste en kompis ge trädet en lite kram och hunden kryper man under.

Sen stannar vi upp och gör en andningsövning. Det kan till exempel vara oceanandning när man andas in genom näsan och ut genom munnen med ett HAAA. Vid utandningen släpper vi taget om stress och sådant som inte känns bra.

Vi utforskar olika asanas, fysiska yogarörelser. Hunden, katten, delfinen, örnen, kobran och många, många fler. Ibland gör vi sekvenser, ibland knyter vi ihop de till en saga, ibland gör vi dem i stationer. Vi gör också samarbetsövningar där man gör asana två och två, eller magiska händer där en leder och den andre följer handrörelser.

Efter fysisk aktivitet kommer moment av stillhet. Att fokusera på ett föremål som ändrar färg eller låter. Att kunna sitta helt still. Vilket kan vara nog så ansträngande.

Efter den mer meditativa stunden är det en längre och uppskattad vila till avkopplande musik. Vi avslutar tillsammans i ring och där vi pratar om ämnen som vänskap och medkänsla.