Yogipaltunn

Breathwalk - eller yoga till fots

Att promenera är bland det bästa jag vet. Inte minst i nya miljöer. Att upptäcka en ny skog, stad eller strand till fots. Jag kan jogga runt också. Tidigt på morgonen. 

 

Inom kundaliniyogan finns en teknik som heter Breathwalk. Läs mer genom att dubbelklicka den här.

 

Kort kan jag säga att den kopplar ihop andning och rörelse så att det blir yoga till fots.  Kan kännas onödigt att konstruera sin promenad när man går i en magisk skog och bara upplever den. Men det ena behöver inte utesluta det andra. Att göra både och ger en ny dimension.

 

När jag gör Breathwalk väcker jag kroppen med sträckövningar, tar kontakt med det långa djupa andetagen och går sedan fokuserat med en viss andningsfrekvens. Till exempel andas in på fyra och ut på fyra. Då andas man in lika stora delar och ut lika stora delar. Så kallad segmenterad andning. 

 

Sen lägger jag på ett mantra, i det här fallet Sa Ta Na Ma och en fingersättning. Trycker tummen mot pek-, lång-, ring- och lillfinger. Ett finger i taget. När jag kommer till lillfingret byter man till pekfingret igen. 

 

Promenaden avslutas med att sträcka ut igen och en meditation. 

 

Det finns många Breathwalkinstruktörer så kontakta en om du vill testa. De finns på www.Breathwalk.se

 

Senaste inlägg

Bloggarkiv

Länkar